Mákos-gyömbéres püspökkenyér

Na ez a süti nagyon sok mindenkinek bejött! Fő jellemzője, hogy nem túl édes és a mák, - a magyarok által megszokott felhasználásának - teljesen eltérő módját mutatja, valamint tartalmaz egy nagyon ravasz alapanyagot, a kandírozott gyömbért. A mákszemeket nem kell ledarálni, hanem egészben beledobálni a masszába! Kandírozott gyömbérre vadászni pedig jó mulatság, nekem a Hold utcai csarnok egy mindenféle aszalékokat árusító standján sikerült. Íze pikáns, már-már csípős, de ez jól illik a tészta édességéhez és a mák fanyarságához. Ha valaki mégsem találna, akkor kandírozott papajából próbáltam és finom, legrosszabb esetben narancshéjból is el tudom képzelni. Még egy fontos dolog, hogy a recepthez mindenképpen vaj kell, ne kísérletezzetek margarinnal, én próbáltam, és bár működik a történet a ló nincs szamár is jó alapon, mégis vajjal klasszisokkal finomabb. Rétesliszt helyett jó a sima liszt is.






Hozzávalók egy rúd püspökkenyérhez:

15 dkg puha vaj
2 dl tejföl
20 dkg cukor
egy  fél vaníliásrúd kikapart bele
2 tojás
25 dkg rétesliszt
fél csomag sütőpor
1 csipet só
4 evőkanál darálatlan mák
10dkg kandírozott gyömbér

Ha megsült a tetejét opcionálisan meg lehet szórni sütőporral. Én a kalóriákra való tekintettel ezt elhagytam.

Kezdésként előmelegítettem a sütőt 175 fokra és kibéleltem egy püspökkenyér formát sütőpapírral. Egy tálban a puha vajat, a tejfölt, a cukrot, a vaníliarúd magját, és 1 tojást robotgéppel jól elkevertem, majd hozzáadtam a második tojást és még 5 percig habosítottam. Ezután egy másik tálban a lisztbe beleszórom a sütőport, a sót és a mákot, összemorzsolom az anyagokat. A kész keveréket hozzáadom a vajas keverékhez és fakanállal jól összeforgatom. Ezután a kandírozott gyömbért apró kockákra vágom, és lisztbe forgatom, majd hozzáadom a tésztához. Ez azért szükséges, hogy a püspökkenyér formában a súlyánál fogva ne csússzon le mind a tésztában a forma aljára, hanem szép, egységesen eloszló mintát kapjunk.

A kész tésztát beleöntöm a püspökkenyér formába és picit rázogatom, hogy a teteje egységes, az alja légmentes maradjon. 50-55 perc alatt készre sütjük, és a formában hagyjuk kihűlni. Szép laza tésztát kapunk, amit a tepsi bordázatánál 1centis szeletekre vágunk. Egyszerű és nagyon finom,a téli hónapokra kiváló. A recept a stahl.hu oldal receptjével megegyezik.





Megjegyzések