Munster Gerome AOC (Appellation d’origine contrôlée)



Franciaországi sítúrámról egy tucat sajttal tértem haza. Meg szerettem volna kóstolni a sajtjairól híres ország kínálatát és végre szerettem volna érteni egy kicsit a sajtokhoz. A legelső próbát egy furcsa rózsaszínes kérgű, belül ránézésre camembertre hajazó sajttal tettem, hiszem ezt tűnt a legbizarabbnak az általam összeválogatott összes sajt közül, s ezért ez keltette fel leginkább az érdeklődésemet. Ahogy kinyitottam a sajtot védő fóliát, megcsapott az érett sajtokra jellemző, kellemesen átható szag. Összeszedtem a bátorságom és beleharaptam, de szerencsére nem kellett csalódjak! Egy igen finom, krémes állagú, intenzív aromájú sajtot ismerhettem meg a személyében. Mint kiderült, a Munster Gerome egy elzászi klasszikus! Európa egyik legrégebbi mosott kérgű vagy rúzsos sajtja, amit az elzászi szerzetesek már a VII. századtól kezdve készítenek. A mosott kéreg pontosan azt jelöli, hogy a sajtot az érlelése során folyamatosan valamilyen folyadékba mártják vagy lemossák, ezzel is elősegítve a kérgen levő baktériumok (Brevibacterium Linens) szaporodását. Ez a folyadék lehet sós víz vagy alkohol (sör, bor, brandy vagy ezek keveréke), és a módszer azt a célt szolgálja, hogy a sajt belül ne száradjon ki és megtartsa ruganyos, lágy textúráját. Ez a folyamat adja meg a sajt küllemének színezettségét is, mely fiatalon rózsaszínes, viszont érett állapotban narancsossá válik. A sajtot a vogéz tehenek - alpesi szarvasmarha fajta - tejéből készítik és minimum három, de inkább tíz hétig érlelik. A sajthoz leginkább a szakirodalom szerint egy elzászi fűszeres tramini vagy muskotályos illetve egy minőségi német rizling illik, de szerintem egy jó kis balatoni olaszrizling, vagy somlói juhfark is kitűnő párosítás lenne.

Megjegyzések