Ópium kocka

A történet úgy kezdődik, hogy karácsony előtt vettem egy nagy zacskó mákot, ami még az ünnepek elmúltával sem végezte süteményben, ezért kezdtem aggódni, hogy megavasodik...

A beigli szezon már rég lejárt, hagyományosan a mák sem egy nyári alapanyag, mégis, ha a rétesre gondolok, akár az is lehet. Így hát nagy keresgélésbe kezdtem és rábukkantam egy réges-rég elmentett Kaldeneker receptre, ami most jó szolgálatot tett! A történet egyszerű, ezért roppant nekem való és szinte minden volt otthon. Sőt, a tésztába még tojás se kell!



Hozzávalók a tésztához: 
14 dkg liszt
14 dkg vaj
7 dkg porcukor 
5 dkg darált mandulabél (opcionális, én most mandulaaromával helyettesítettem)
csipetnyi só

A töltelékhez: 
3,5 dl tej
12 dkg cukor
1 db fahéjrúd
20 dkg darált mák
csipetnyi só
5-10 dkg búzadara
1 db citrom héja
2 evőkanál rum
fél marék mazsola

A történet úgy kezdődik, hogy a tészta alapanyagait egy keverőtálban jól összegyúrjuk. Ha hideg a vaj, jó sokáig kell gyúrni, hogy a morzsalék összaálljon, de semmi pánik, idővel összeáll. Ha van otthon mandulánk, tegyünk bele, ettől jó omlós lesz a tészta. Ha szép egyenletes az összegyúrt massza, fogjuk és tegyük be a hütőbe és pihentessük  egy kis ideig.

Egy 20x14 centi átmérőjű tepsibe tegyünk sütőpapírt. Egy lisztezett deszkán nyújtsuk ki vékonyra a tészta kétharmadát, majd óvatosan béleljük ki vele a tepsi alját. Mivel elég morzsalékos a nyers tészta, biztos nem sikerül egyben belehelyezni a tepsibe, de a kezünkkel töltsük fel a tészta elsimításával, húzogatásával a hiányzó részeket.
A töltelékhez két deci tejet forraljunk fel 10 dkg cukorral és a fahéjrúddal, majd adjuk hozzá a darált mákot és a mazsolát. Hagyjuk állni 10 percig. Egy másik lábasban másfél deci tejben, egy csipetnyi sóval és a maradék cukorral főzzük meg a búzadarát.

Keverjük a megfőzött darát a mákhoz, reszeljük bele a citrom héját, és ízesítsük rummal. Ha túl híg a massza, tegyünk bele még búzadarát, a sütőben ez majd megdagad és összefogja a tölteléket. Keverjük jól össze, majd tegyük a tésztával beborított tepsibe. A tölteléket kanállal egyengessük el simára és a tetejére reszeljük rá káposztareszelővel a maradék tésztát. 

Előmelegített sütőben 150 fokon süssük 40-45 percig. Ha elkészült, vágjuk kis kockákra.

A készterméket ópium kockának neveztem el a mák körüli nagy felhajtás miatt, legalábbis a külföldiek körében. :) Legközelebb mazsola helyett meggyel is kipróbálom!

Jó étvágyat és kellemes delíriumot!

Megjegyzések